Повідомляючи учням
завдання, окрім чіткої інструкції щодо порядку його виконання, вчитель/ка має
повідомити термін, до якого потрібно здати цю роботу. Необхідно надавати учням
достатньо часу на виконання завдань, з урахуванням можливих труднощів під час
роботи з незнайомими платформами, перебоями функціонування інтернету. Важливо
не допускати перевантаження учнів завданнями з різних предметів, а
дотримуватись збалансованого та узгодженого підходу між усіма вчителями, які
працюють у певному класі. Варто пам’ятати, що в дистанційному режимі учням
потрібно більше часу, ніж у класі, щоб упоратись із більшістю завдань. Доцільно
диференціювати завдання, позначати деякі з них як необов’язкові або
рекомендувати їх лише для окремих учнів.
Іванна Коберник, Зоя
Звиняцьківська. Організація дистанційного навчання в школі. Методичні
рекомендації.
Деяку частину завдань
можна не оцінювати, лише фіксувати факт їх виконання. Наприклад, це можна
робити у вигляді тесту, запитаннями якого можуть бути задачі зі збірника
практичних вправ (учень надсилає власні остаточні відповіді). Можна укласти
інтерактивні вправи, після правильного виконання яких учень отримує кодові
слова, з яких потрібно скласти цілу фразу. Якщо ж важливо перевірити
правильність ходу думок учня, то варто скористатись або синхронним режимом
взаємодій, або відеозаписом процесу розв’язання. Можна також скласти тест, у
якому потрібно надавати не лише остаточну відповідь, але й проміжні. Такий тест
може виконувати не лише контрольну, але й навчальну функцію: якщо учень самостійно
не зміг виконати завдання, необхідність виконання покрокових дій спонукатиме до
правильного алгоритму роботи. Доцільно застосовувати методи самоперевірки, а
також взаємної перевірки учнів, надаючи їм критерії оцінювання та створюючи
середовище коментування робіт (наприклад, у сервісах Google: документах,
презентаціях, блогах тощо). Такі форми роботи ефективніші, якщо учні до початку
дистанційного навчання мали аналогічний досвід під час уроків. Не можна
недооцінювати важливість застосування принципів формувального оцінювання під
час роботи в дистанційному форматі. Учні набагато частіше потребують не стільки
оцінки в балах, скільки повідомлення про те, які частини завдання виконані
добре, а які потребують удосконалення. Дуже корисно надавати критерії оцінювання
роботи, рубрики, перевірні списки — разом із формулюванням завдання, щоб учні
могли зорієнтуватись, у якому напрямку рухатись і на що звернути особливу
увагу. Формувальне оцінювання має допомогти учням моніторити власний прогрес та
рефлексувати щодо свого навчання. Тому виконані роботи доцільно супроводжувати
зворотним зв’язком у вигляді коментарів і виставлених балів відповідно до
критеріїв оцінювання.
Досить часто під час
дистанційної роботи виникають проблеми з дотриманням академічної доброчесності.
Важливо нагадувати про правила та відповідальність за їх порушення перед
виконанням завдань. Можна скористатись цифровими можливостями перемішування
порядку запитань та варіантів відповідей у ході тестування, а також
використовувати різні варіанти завдань. Хоча електронні платформи дозволяють
налаштувати жорсткі умови прийому завдань (обмеження часу виконання тестів та
кількості спроб), не варто ними зловживати, зважаючи на нерівність технічних
умов роботи учнів. Забезпечити абсолютну неможливість плагіату та списування в
умовах дистанційного навчання дуже складно, тому варто зосередити зусилля на
тому, щоб пропонувати такі завдання, які не можуть бути запозичені в інших —
написати власну думку, описати процес розв’язання своїми словами, навести
приклад чи дібрати ілюстрацію. Можна створювати галереї робіт учнів — демонстрація
власної творчості часто спонукає до більш відповідальної та ретельної
підготовки. “Низький поріг, висока стеля, широкі стіни” — це ті характеристики
завдань, які найкраще підходять для дистанційного навчання (зрештою, для очного
також). Низький поріг означає, що завдання доступне і досяжне для кожного учня.
Ситуація успіху в поєднанні з підтримувальним зворотним зв’язком мотивує до
виконання подальших завдань. Висока стеля передбачає, що завдання має кілька
рівнів і не обмежує учнів, які можуть зробити більше й краще. Широкі стіни
творять простір для власного вибору учня, показують застосовність теми в різних
ситуаціях, передбачають творчий підхід до завдання. За умов дистанційного чи
змішаного навчання такі завдання найкраще підтримують навчальну мотивацію
учнів.
Тести з автоматичною
перевіркою дозволяють організувати швидке оцінювання рівня опанування
навчального матеріалу учнями. Зазвичай тестові системи надають можливість
створювати запитання різних типів (множинний вибір, текстова або числова
відповідь, упорядкування, встановлення відповідності тощо). Часто є доступними
бібліотеки готових запитань, які можна додати до власних сесій тестування,
змінюючи їх у разі потреби. Більшість сервісів передбачають можливість
формування запитань, іноді з варіантами відповідей, з використанням зображень,
аудіо- та відеофрагментів. Таким чином можна формувати цілу траєкторію
опанування певної теми. Серед типових налаштувань онлайн-тестів варто
відзначити можливість перемішувати запитання та варіанти відповідей у них,
встановлювати часові обмеження (час на спробу, час відкриття тесту для
виконання), обмежувати кількість спроб, а також спосіб або час повідомлення
результатів тестування. Якщо тестування застосовується з навчальною метою, то
можна послабити строгість цих параметрів. Якщо ж тестування є контрольним, то
має сенс застосувати жорсткіші обмеження і нагадати учням про важливість
дотримання норм академічної доброчесності. Слід урахувати, що автоматизована
перевірка, хоч і значно спрощує рутинну роботу вчителя, часом є недостатньою
для достовірної діагностики успішності опанування теми. Тому доцільно
доповнювати тестові завдання практичними роботами. Учитель/ка може надавати
зворотний зв’язок за результатами тестування індивідуально або враховувати
динаміку відповідей учнів у плануванні подальших занять.
Онлайн-тести можна
створювати в Google-формах, а також на спеціалізованих платформах, наприклад
https://www. classtime.com/uk/
КОРИСНІ ПОСИЛАННЯ
Навчання вдома: практичні
поради для вчителів від психологині Світлани Ройз https://nus.org.ua/articles/navchannya-vdoma-praktychniporady-dlya-vchyteliv-vid-psyhologyni-svitlany-rojz/
Як технічно організувати
дистанційне навчання — покрокова інструкція https://nus.org.ua/articles/yak-tehnichno-organizuvatydystantsijne-navchannya-pokrokova-instruktsiya/
35 інструментів для
дистанційного навчання — добірка НУШ https://nus.org.ua/articles/30-instrumentv-dlyadystantsijnogo-navchannya-dobirka-nush/
Практики та підходи до
дистанційного навчання — рекомендації для вчителів https://nus.org.ua/articles/praktyky-ta-pidhody-dodystantsijnogo-navchannya-rekomendatsiyi-dlyavchyteliv/
Чотири сервіси, які
допоможуть організувати дистанційне навчання https://nus.org.ua/articles/chotyry-servisy-yakidopomozhut-organizuvaty-dystantsijne-navchannya/
Як працювати в
Google-клас: покрокова інструкція https://nus.org.ua/articles/yak-pratsyuvaty-v-google-klaspokrokova-instruktsiya/
Усе в одному місці: як
програма Discord допоможе організувати дистанційне навчання https://nus.org.ua/articles/use-v-odnomu-mistsi-yakprograma-discord-dopoozhe-organizuvaty-dystantsijnenavchannya/
Як використовувати
YouTube у дистанційному навчанні https://nus.org.ua/articles/yak-vykorystovuvaty-youtube-udystantsijnijnomu-navchanni/
10 лайфхаків для вчителів
і порада батькам – вчителька математики про дистанційне навчання https://nus.org.ua/articles/10-lajfhakiv-dlya-vchyteliv-iporada-batkam-vchytelka-matematyky-pro-dystantsijnenavchannya/
Як організувати
дистанційне навчання для дітей з ООП. Досвід учителів https://nus.org.ua/articles/yak-organizuvaty-dystantsijnenavchannya-dlya-ditej-z-oop-dosvid-vchyteliv/
Дистанційне навчання: як
зацікавити учнів — поради від учительки https://nus.org.ua/articles/dystantsine-navchannya-yakzatsikavyty-uchniv-porady-vid-uchytelky/
Освіта після пандемії.
Тренди майбутнього шкільної освіти https://nus.org.ua/view/osvita-pislya-pandemiyi-chastyna2-trendy-majbutnogo-shkilnoyi-osvity/
Немає коментарів:
Дописати коментар