понеділок, 25 травня 2020 р.

Як зробити підсумкове оцінювання ефективним у режимі дистанційного навчання?



Цей незвичайний навчальний рік добігає кінця і ми обов'язково маємо підбити його підсумки! Якщо ви вже замислювалися над тим, як зробити підсумкове оцінювання ефективним у режимі дистанційного навчання, то можемо дати кілька цікавих порад про те, як організувати дистанційне узагальнення знань та підбити підсумки навчального року.

Як створити дидактичні онлайн-ігри.
Сучасний учитель має можливість використовувати десятки цифрових дидактичних ігор, шаблонів та конструкторів. Утім, викладачі часто зіштовхуються з такими перепонами як відсутність інтернету у школі чи відсутність інтерактивної дошки. А якщо ресурс англомовний, то використовувати його взагалі неможливо. Але насправді все реально! Адже англомовні ресурси часто мають інтуїтивно зрозумілий інтерфейс, ігри можна давати учням як домашнє завдання, а відсутність інтерактивної дошки компенсувати QR-кодами та смартфонами дітей.
Цікаво знати…  Гейміфікація освітнього процесу – це використання ігрових практик та механізмів у неігровому контексті, допоміжний інструмент, що дозволяє підвищити пізнавальну активність і мотивацію школярів.
Як підготувати школярів до пізнавальних ігор?
Насамперед, учителю треба зрозуміти, що гейміфікація – це не занурення у тривимірний віртуальний світ, не ігри під час освітнього процесу. Тож просвітницька складова тут є найважливішою, з цього тезису й випливають конкретні правила застосування методики:
1.                 Надайте детальну інструкцію на початку гри, адже не всі учні знають, як грати.
2.                 Позбудьтеся вікових упереджень: старші учні з захопленням можуть поринути у гру з «дитячими» персонажами, які стріляють, бігають тощо. А малюки можуть захопитися більш складними іграми. Тож вибір гри базується на навчальних цілях уроку, а також на зручній та цікавій ігровій механіці.
3.                 Аби унеможливити «перевантаження» учнів, відмовтеся від ігор, що вимагають серйозних розумових зусиль. Але і не обирайте надто прості ігри, аби учні не втрачали мотивацію. 
4.                 Обирайте шаблони і конструктори, орієнтуючись на кінцеву мету навчання. Для перевірки знань термінів або ключових слів теми досить простої гри на запам’ятовування (флеш-картки), глибші ж знання потребують залучення ігор зі складними сценаріями, різними рівнями складності тощо. Необхідність в оцінюванні знань також є орієнтиром під час вибору шаблону гри, адже ви маєте мати можливість зафіксувати оцінки у віртуальному журналі. 
5.                 Не забувайте про нагороди і заохочення в іграх: бали, значки, рівні і рейтинги. Вони слугують механізмом мотивації, адже звичайне оцінювання під час уроку не завжди є ефективним.
6.                 Використовуйте ігри помірно: пам’ятайте, що це радше «родзинка», а не «основна страва».
Корисні інтернет-ресурси
Що потрібно? Підключення до інтернету та будь-який девайс.
Де потрібно? Вдома та/або школі.
Додаткові можливості: друк всіх ігор у тестовому форматі.
ClassTools.net – ігри на будь-який смак
Англомовний сервіс, що підтримує кирилицю та має безліч шаблонів для створення дидактичних ігор або навчальних діаграм. Види ігор:
·                     «Що зображено на частині світлини?»
·                     «Стрічка часу» – алгоритм арифметичних операцій в математиці, хронологічна послідовність в історії тощо.
·                     «Аркадні ігри» – на створені вами запитання діти відповідають у цікавий спосіб, обираючи одну з літаючих тарілок, стрибаючого Маріо тощо.
·                     «Фейсбук-сторінка» – створення сторінки відомої особи (або, наприклад, математичної аксіоми), додавання друзів, дописів тощо.
StudyStack – трансформер завдань у ігри
Цей англомовний сервіс цікавий тим, що підготовлений вами тестовий матеріал одразу можна трансформувати в різноманітні завдання:
·                     флеш картки
·                     ігри на відповідність 
·                     кросворди тощо.
Дублювати питання для кожного виду гри? Немає потреби, якщо користуєтеся даним сервісом!
Wordwall – гейміфікація вашої креативності
«Лопнути кульку», «Сховати бобра» та інші аркадні ігри для дітей.  Родзинка даного ресурсу у простому інтерфейсі, можливості миттєво змінювати формат гри відповідно до запитань, урізноманітнити одну й ту саму гру завдяки різним оформленням тощо. 
Classmill та Padlet – власна колекція ігор та посилань
Зберігати запропоновані ігри можна на власному блозі та сайті, або скористатися спеціальними інтернет-ресурсами. Наприклад, Classmill та Padlet. Сайти дозволяють створити власні колекції з посиланнями на ігри, автоматично прив’язати QR-коди тощо.
Як створити ефективну навчальну гру за допомогою запропонованих ресурсів? Відповідь на це запитання можна почути на вебінарі «Інтерактивний урок: ресурси для створення дидактичних онлайн-ігор та роздаткового матеріалу», який провела Кодола Валентина, викладач історії, вчитель вищої категорії Шендерівського, член ГО Wikimedia UA, тренер із редагування Вікіпедії та використання її в освітньому процесі.
Типи підсумкових онлайн-робіт
У режими дистанційного навчання вчитель може використати чотири основні види підсумкових робіт: тестування, усні відповіді, відкриті запитання, а також інтерактивні завдання. Перший вид – простий та ефективний, адже включає різні рівні складності та допомагає підготувати учнів до ЗНО. 
Варто зауважити: аби створити тести, вчитель може використовувати спеціальні онлайн-платформи, наприклад, використавши онлайн-тести «На Урок».
Усні відповіді фактично дублюють формат іспиту, з яким випускники зіткнуться або під час вступу, або вже на першій сесії, а завдання відкритого типу допомагають у повній мірі оцінити мислення дитини. Щоправда, аби уникнути списування, як у випадку використання тестів, так і відкритих завдань, рекомендується використовувати режим «демонстрації екрану». Завдяки цьому вчитель завжди може побачити, чи використовує дитина інші вкладки та чи не намагається знайти відповіді онлайн.
Окрім стандартного оцінювання вчителем, викладач може застосувати інші системи оцінювання:
·                     самооцінювання (виставлення оцінок одне одному у групі, що розвиває чесність та самоаналіз. Працює не в кожному класі, особливо без попередньої підготовки);
·                     накопичення балів (використовується для оцінки старанності під час виконання різних видів робіт. Пасивна присутність у класі дає мінімум балів, тоді як творчо виконана домашня робота може бути оцінена вище, ніж роботи інших учнів).
·                     бонусна система (створюйте додаткові, необов’язкові види робіт, які можуть допомогти учню отримати вищий бал, або навіть замінити підсумкову контрольну. Це можуть бути екскурсії, самостійне вивчення тем, створення добірок ілюстрацій, виконання експериментів тощо).
Види інтерактивних підсумкових робіт
До інтерактивних робіт належать: гра, інтерактивні завдання, квести, вікторини, командні змагання. Під час вебінару спікерка детально розбирає інтерактивні підсумкові роботи на прикладі квестів, які так люблять учні. 
1.                 Фотоквест – базується на фотозвітах про виконання завдання. Квест не обмежується виключно надсиланням фото зошитів з виконаним завданням, але вимагає більш креативного підходу. Так, під час вивченні географії ви можете попросити учнів сфотографувати приклад атмосферного явища або забруднення, зімітувати хвилі у ванній, створити ерозію у квітковому горщику. За відведений час попросіть учнів у форматі фото продемонструвати своє уявлення про явище чи тему.
2.                 QR квест – учень сканує коди, за якими сховані завдання (текст, зображення, відео). Для створення QR кодів введіть відповідний запит у Гугл. Інтернет містить чимало сайтів для безкоштовної генерації кодів.
3.                 Посилання-квест – за допомогою такого простого інструменту як «Microsoft Word» допоможе створити інтерактивну гру. Клікаючи на гіперпосилання у PDF документі, учні переходять до різного типу завдань, кожне з яких дає певну частинку інформації та дозволяє зібрати зашифрований код, що і стане доказом успішного проходження підсумкової роботи.

Немає коментарів:

Дописати коментар