Мета заходу – ушанувати творчість Ліни Костенко з нагоди 90-річчя з дня
народження; ознайомити учасників заходу із новинками літератури, мистецтва та
творчими здобутками учителів української мови і літератури Тернопільщини щодо
специфіки вивчення творчості Ліни Костенко у 7 та 11 класах; створити
науково-методичний простір для об'єднання педагогів з метою подальшої
співпраці, акумуляції ідей та можливостей щодо запровадження у систему роботи ефективних технологій та методів,
спрямованих на формування в учнів ключових та літературної як предметної
компетентностей.
У рамках роботи заходу
було порушено проблеми сучасної
методики навчання української літератури щодо презентації стрічки часу
«Біографія Ліни Костенко – приклад для українців» з таких питань: дитинство письменниці «над
берегами вічної ріки»; «мама Ліна» підтримувала паростки таланту своїх дітей;
дипломна робота «Проміння землі» - сміливий голос поета-мислителя з великим
майбутнім; суспільне призначення поетичного Слова Ліни Костенко; «легше
заспівати «Ще не вмерла Україна», ніж поїхати туди, де вона дійсно вмерла» (Л. Костенко); «… навіть
якби Ліна Костенко не написала нічого до … й відмовилася писати після, то з
однією «Марусею ….» тріумфально увійшла б до історії світової літератури» (Є.
Євтушенко); грандіозна постать Богдана Хмельницького на роздоріжжі Європи у
історичному романі у віршах «Берестечко»; Майдан – це закон маятника: хитнулося в один бік,
хитнеться і в інший (Л. Костенко); авторитет влади чи влада авторитету: «премії – часто
результат «тусовок», домовленостей, випадковостей» (Л. Костенко) (Кондирєва М. М., методист відділу методики навчальних
предметів та професійного розвитку педагогів Тернопільського ОКІППО). Коло
літературних ідей для обговоренн проблеми «Ліна Костенко –
літературознавець» підготувала Царик
Л. І., доцент кафедри теорії і методики української та світової
літератури Тернопільського національного педагогічного університету ім. Володимира Гнатюка, кандидат філологічних
наук. Учасники заходу стали
очевидцями діалогу Ліни Костенко з сучасністю
«Погляд тривалістю з другої половини минулого століття до перших десятиріч двадцять першого століття». Задля підбиття підсумків роботи учасникам педагогічних
читань для обговорення було запропоновано методичні рекомендації «Ціннісні
виміри творчості Ліни Костенко: вивчати минуле, творити сьогодення, передбачити
майбутнє».
Технічний супровід проведення заходу здійснила
методист центру інформатики,
інформаційно-комунікаційних технологій і дистанційної освіти Мочук О. Б.
Методичні рекомендації
учасникам педагогічих
читань «Ми унікальна нація. У нас хліборобів морили
голодом. Режисери ставили спектаклі у концтаборах. Поетів закопували у вічну
мерзлоту. У кого ще є атомний саркофаг? А у нас є» (Ліна Костенко).
Ліні Костенко – 90.
Вона вже багато років не публічна, та все ж неймовірно популярна. Її сторінка фейсбук-сторінка
має понад 600 тис. фанів. Для України це справжній рекорд. Та
волонтери, які наповнюють сторінку, не дивуються: читачі саме тут знаходять
відповіді на безліч своїх запитань.
А що робити, щоб
пізнати Ліну Костенко, учасникам освітнього процесу у закладі загальної
середньої освіти?
•
Облаштувати у бібліотеках, кабінетах української мови і
літератури, світлицях виставки літературних газет «І тільки тому Ліна Костенко досі не лауреатка
Нобелівської премії, що, мабуть, немає перекладачів, рівних Ліні, і нема
культурних дипломатів, здатних зрозуміло і швидко пояснити світові, якого
витвору мистецтва він себе позбавляє», «Богдан
Хмельницький Ліни Костенко - грандіозна постать на роздоріжжі Європи»; книжкові
виставки «Найбільш популярні твори Ліни Костенко», «Цікаві твори Ліни Костенко
для усіх членів сім’ї» тощо; організувати роботу «школи читання»; створити
куточки для психологічного розвантаження під час неспішного перегляду художньої
літератури, зокрема і творів Ліни Василівни Костенко.
•
Провести з метою пропаганди кращих зразків літературної
творчості майстра Слова Ліни Костенко рекламу, презентації «Твори Ліни Костенко,
які радимо прочитати»; літературні інформаційно-просвітницькі години, лекції,
бесіди «Читати твори Ліни Костенко необхідно не тільки заради розваги»; круглі
столи, читацькі конференції, дискусії, усні журнали «Ми - хто за
кого, Ми не хто кого», «Творчість Ліни Костенко сповнює сучасного читача життєвою
силою»; вікторини, літературні читання, творчі зустрічі, бенефіси активних
читачів, театралізовані дійства (презентації авторів та героїв книг на
літературно-музичному подіумі, дефіле героїв улюблених книг, міні-вистави «Які твори
Ліни Костенко ми читаємо»), дні відкритих дверей «Збагнімо таїну слова Ліни
Костенко» та сімейного читання «Хай твори Ліни Костенко друзями заходять у наш
дім», посвяту в читачі «Ліна Костенко нас окриляє»; культурно-просвітницькі
акції (бібліотека у парку «Стань шанувальником творів Ліни Костенко», книжкова
кишеня «Візьми книгу Ліни Костенко з собою»), бібліомарафони «Поміняй
комп’ютерну мишку на книжку Ліни Костенко», книжкові фестивалі «Ліна Василівна
об’єднує друзів», флешмоби «Гольфстрім творів Ліни Костенко», буккросинги
«Запропонуй цікавий твір Ліни Костенко іншим», зроби електронний
відео-подарунок Ліні Костенко «Поговорімо минуле, сьогодення і майбутнє».
•
Для того, щоб учитель міг реагувати на
виклики сучасності, сприяти розвитку читацьких умінь в учнів 5 – 11 класів,
необхідно упроваджувати нові та цікаві елементи навчальних технологій, форми,
методи й прийоми роботи під час вивчення
творчості Ліни Костенко у 7 та 11 класах (хроніку життя книги, чек-лист, карту
вивчення твору, паспорт, резюме чи анонс книги, інтелектуальні карти,
фейсбук-сторінку письменника, флеш-карти, рекламний плакат, лист письменникові
чи героєві, пазли, буклети, літературний огляд, бортовий журнал, графічні
органайзери, щоденники, аркуші вражень про книгу, алгоритм аналізу змісту книги, анкети,
кросенс, мініпосібники, карти подій, сюжетні та Т- і М-таблиці, кластери,
каліграми, хмаринки слів, асоціативно-живописні диктанти, квести, меми, коло
подій, стрічку життя героя, звіт про книгу, карту мовних скарбів, книжкові
флешмоби тощо), корисне змістове наповнення мовно-літературного освітнього
простору, що забезпечуватиме практичне застосування набутих умінь читання і
мотивуватиме учнів до читання творів не тільки Ліни Костенко.
•
Залучити слухачів
факультативів, членів літературних студій, гуртків до участі у конкурсах на
кращі слоган та суперкадр про читання, фотоколаж, інформаційний лист, плакат,
флаєр, буклет, путівник, проспект, пам’ятку читача, світлину, закладку,
скарбничку цікавих висловлень про твори Ліни Костенко, дизайнерських рішень для
оформлення сувенірної продукції «Ліна Костенко змінить життя»,
науково-дослідницьку роботу «Твори Ліни Костенком як джерело духовного та
інтелектуального збагачення молодого покоління», «Книги Ліни Костенко в епоху
інформаційних технологій»); у днях (тижнях) Ліни Василівни Костенко, грі
«Знайди скарб – влучний вислів у творах Ліни Костенко», проектах «Оазис творчості
Ліни Костенко», «Письменниця зі світовим іменем у нашій бібліотеці», акціях
«Прочитай книгу Ліни Костенко і подаруй її», «Запроси на зустріч з поетичним
словом Ліни Костенко своїх знайомих», у засіданнях літературного кафе «Рядки
Ліни Костенко до чашки чаю» та книжкового салону «Літературна Костенкіана».
•
Провести з
використанням сучасних інформаційних технологій віртуальні лекції, екскурсії,
дайджести «Магія художнього слова Ліни Костенко», залучити учнів до створення web-сторінки, сайту
Ліни Костенко та участі у Інтернет-голосуваннях, обговоренні літературних
цікавинок про творчість Ліни Василівни Костенко на чатах, форумах, web-конференціях.
•
Консультантам ЦПР ПП
підготувати для учителів-словесників методичні рекомендації «Науково-методичні
засади формування кваліфікованого читача творів Ліни Костенко».
•
На засіданнях професійної
спільноти учителів української мови і літератури обговорити питання «Технології,
методи і прийоми дослідження творчості Ліни Костенко у 7 та 11 класах».
•
Забезпечити
висвітлення у засобах масової інформації заходів, проведених для популяризації творчості Ліни Костенко у загальноосвітніх навчальних
закладах області.
Немає коментарів:
Дописати коментар