Проблема. Науково-методичні засади сучасного уроку
словесності.
Мета школи молодого учителя української мови і літератури – озброєння вчителя-словесника знаннями про досягнення сучасної методики навчання української мови і літератури та технології навчання для розвитку фахових компетенцій і удосконалення майстерності, розвитку творчого потенціалу.
Мета школи молодого учителя української мови і літератури – озброєння вчителя-словесника знаннями про досягнення сучасної методики навчання української мови і літератури та технології навчання для розвитку фахових компетенцій і удосконалення майстерності, розвитку творчого потенціалу.
Основні завдання роботи школи молодого вчителя:
-
поглиблення психолого-педагогічних
знань та знань з теорії і методики навчання й виховання;
-
сприяння оволодінню положеннями
основних нормативних документів щодо мовно-літературної освіти;
-
удосконалення умінь здійснювати
ефективний відбір доцільних прийомів методів, форм, елементів технологій для роботи
на уроці шляхом самоаналізу уроку;
-
заохотити до використання на
практиці передового педагогічного досвіду;
-
розвивати ініціативу і креативність,
стимулювати новаторські пошуки щодо апробації та впровадження освітніх
інновацій.
№
|
Зміст роботи
|
Дата проведення
|
1
|
Майстерність не є якимось особливим
мистецтвом,
що
вимагає таланту, але це спеціальність,
якої треба навчатись…
А. С. Макаренко
Педагогічна
вітальня «Основні напрями роботи
учителя-словесника»
1.
Знайомство з молодими фахівцями «Розповідь про себе як учителя
словесності та враження від педагогічної діяльності».
2.
Анкетування «Вивчення запитів молодих учителів щодо надання методичної
допомоги».
Теоретична частина
1. Нормативні документи
Міністерства освіти і науки України, що регулюють якість мовно-літературної
освіти.
2.
Бібліографічний
огляд науково-педагогічної літератури та обговорення її новинок.
Практична частина
Методичні рекомендації щодо:
- складання календарно-тематичних планів,
- поурочного планування,
- ведення журналів обліку успішності учнів,
- перевірки зошитів.
Робота між засіданнями
Написати есе «Ідеальний урок»
|
Березень 2016 року
|
2
|
Творчість,
майстерність, досконалість – це,
насамперед,
наполеглива праця.
В. Сухомлинський
Проблемний стіл «Структурні компоненти сучасного уроку словесності і його самоаналіз»
Теоретична частина «Домінантні
елементи структури уроку та його самоаналіз»
1. 1. Епіграф уроку і його роль у
виборі шляхів, методів та прийомів реалізації теми уроку.
2. Навчальний, розвивальний та
виховний аспекти уроку.
3. Мотиваційна канва уроку.
4. Етапи реалізації уроку:
підготовка, проведення, самоаналіз.
Практична частина
Вироблення алгоритму
самоаналізу уроку української мови та української літератури.
Робота між засіданнями
Укласти науково-методичну скарбничку висловлень «Рецепти підготовки цікавого уроку».
|
Жовтень 2016 року
|
3
|
Урок – це дзеркало загальної
педагогічної культури учителя, мірило його інтелектуального багатства,
показник його світогляду, його ерудиції.
В. Сухомлинський
Семінар-практикум «Сучасний урок словесності: типологія уроків, форми їх проведення»
Теоретична частина
1. Основні типи уроків української літератури та
особливості проведення уроків
літератури рідного краю, виразного й позакласного читання.
2. Проблема типології уроків
української мови і специфіка проведення уроків розвитку мовлення.
Практична робота
Ігрове конструювання
традиційних уроків української мови і літератури різних типів.
Робота між засіданнями
Опрацювати статті фахових
видань та Інтернет-ресурсів на тему «Урок як основна організаційна форма
навчання. Сучасні вимоги до уроку».
|
Листопад 2016 року
|
4
|
Прилучення дитини до рідної
мови –
це входження її в суспільство.
Мовний практикум «Зміст і технологія
розвитку мовлення учнів»
Теоретична частина
1. Мовленнєва норма і шляхи формування
культури мовлення учнів.
2. Лінгвістичний аналіз тексту як складник
розвитку мовлення учнів.
Практична робота
1.
Практикум «Підготовка до ДПА у форматі ЗНО:
система вправ на уроках української словесності у 5 – 11 класах».
2.
Вироблення практичних умінь оцінювання
висловлень учнів згідно з критеріями ЗНО з української мови і літератури.
Робота між засіданнями
Написати
висловлення у форматі ЗНО на тему «Культура мови – це духовне обличчя
людини».
|
Лютий 2017 року
|
5
|
У школі життя вчитель,
виступаючи творцем педагогічного процесу, засновує його на порухах природних
особливостей Дитини, спрямовує її на повний розвиток сил і здібностей, які
виявляються в багатогранній діяльності Дитини, націлює її на прояви і
ствердження особистості Дитини, насичує її найвищими зразками прекрасного в
людських взаєминах, у науковому пізнанні, у житті.
Ш. Амонашвілі
Науково-практична конференція «Особистісно зорієнтований, компетентнісний,
діяльнісний та життєзберігальний підходи до вивчення української мови і
літератури»
Теоретична
частина
1.
Психологія спілкування учень-учень, учень-учитель на уроках української
мови і літератури.
2.
Елементи ОЗОН у процесі вивчення української
словесності.
3.
Методика формування
предметних мовно-літературних компетентностей.
4.
Комунікативно-діяльнісний
та функційно-стилістичний підходи до навчання української мови і
комунікативний – до навчання української літератури.
5.
Збереження життя й
здоров’я – основні цілі навчальної діяльності.
Практична частина
Розв’язання конфліктних ситуацій зі шкільного
життя шляхом застосування медіації - методу вирішення спорів
із залученням посередника (медіатора), який допомагає сторонам конфлікту налагодити процес комунікації і проаналізувати конфліктну
ситуацію таким чином, щоб вони самі змогли обрати той варіант рішення, який
би задовольнив інтереси і потреби усіх учасників конфлікту.
Робота між засіданнями
Підготувати звіт про результати аналізу
відвіданих уроків відповідно до окресленої теми.
|
Квітень 2017 року
|
6
|
Формування вчителя як
творчої особистості, здатної до створення якісно нового, значущого для
практичної педагогічної діяльності, - одне з найважливіших завдань сучасної
науки і практики.
Методичний практикум «Аналіз уроку як цілісної складної педагогічної системи»
Теоретична частина
Види аналізу уроку як складника цілісної педагогічної системи.
Практична робота
(робота в групах)
1. Перегляд відеоуроків
української мови чи літератури.
2. Дидактична гра «Різні види
аналізу уроку як цілісної педагогічної
системи».
Робота між засіданнями
Відвідати урок української мови або літератури і підготувати його
комплексний аналіз.
|
Жовтень 2017 року
|
7
|
Учитель живе доти, доки вчиться; щойно перестає вчитися, у ньому
помирає учитель
Костянтин
Ушинський
Педагогічна
майстерня «Вивчення біографії
письменника в соціокультурному вимірі»
Теоретична частина
1.Системний підхід до вивчення життя та діяльності письменника в
соціокультурному вимірі.
2.
Методи дослідження і
шляхи вивчення біографії митця у 5 – 8 та 9 – 11 класах.
Практична частина
1.
Педагогічний
консиліум «Алгоритм вивчення життєпису та творчої спадщини письменника».
Робота між засіданнями
Укласти кілька варіантів різнорівневих домашніх завдань, що стосуються
вивчення біографії письменника.
|
Листопад 2017 року
|
8
|
Учитель готується до гарного
уроку все життя. Така духовна й філософська основа професії й технології
нашої праці: щоб дати учневі
іскорку знань,
учителеві необхідно вбрати
ціле море світла.
В.Сухомлинський
Методична панорама «Методика аналізу художнього твору в шкільному курсі літератури».
Теоретична частина
1. Методика
аналізу художнього твору в шкільному курсі літератури.
2. Опрацювання алгоритмів пообразного,
послідовного, проблемно-тематичного, порівняльного шляхів аналізу.
3. Реалізація змістових ліній чинних програм
відповідно до положень Державного стандарту базової і повної середньої освіти
(2004, 2011).
Практична частина
1.
Перегляд відеоуроку української літератури.
2.
Панорама педагогічних досягнень «Моделювання уроків з елементеми пообразного, послідовного,
проблемно-тематичного, порівняльного шляхів аналізу художнього твору».
Робота між засіданнями
Підготувати блок
завдань проблемно-пошукового характеру «Аналіз ліричного та прозового твору».
|
Лютий
201 8 року
|
9
|
Найголовніше заохочення і
найсильніше (та не завжди дієве) покарання в педагогічній практиці - оцінка. Це найгостріший інструмент,
використання якого
потребує величезного вміння і
культури.
В. Сухомлинський
Педагогічний брифінг «Контроль результатів навчально-пізнавальної
діяльності учнів»
Теоретична частина
1. Принципи організації
діагностики і контролю за навчальною діяльністю учнів.
2. Види, форми і методи контролю
навчальних досягнень учнів.
3. Критерії оцінювання
мовно-літературних навчальних досягнень учнів.
4. Практична частина
Коло
ідей «Як подолати труднощі під час
оцінювання навчальних досягнень учнів з української мови і літератури?».
Робота між засіданнями
Укласти педагогічний тест
для контролю навчальних досягнень учнів з української мови.
|
Квітень 2018 року
|
10
|
Школа – це життєвий простір
дитини; тут вона не просто готується
до життя, а живе.
Захист ідей «Позакласна
робота як одна із форм організації навчально-виховного процесу».
Теоретична частина
1. Позаурочна діяльність у школі:
основні форми та методи.
2. Позакласна роботи з учнями як складник
системи мовно-літературної освіти.
Практична частина
Фестиваль методичних ідей
«Планування системи позакласних заходів у 5 – 11 класах (ситуативний
підхід)».
Робота між засіданнями
Укласти анкету для учнів «Які
позакласні виховні заходи я хотів/хотіла би/б відвідати?», провести
анкетування в одному з класів,
узагальнити результати анкетування і підготувати їх презентацію.
|
Жовтень 2018 року
|
11
|
Творчість, майстерність,
досконалість –
це, насамперед, наполеглива
праця.
В. Сухомлинський
Методична
естафета «У творчій лабораторії
учителя-словесника»
Теоретична частина
Портфоліо креативного учителя (систематизація матеріалу для опису та
опис педагогічного досвіду творчого учителя)
Практична частина
Методична естафета:
-
стоп-кадр «Презентація перспективного педагогічного досвіду»
(майстер-клас);
-
калейдоскоп методичних знахідок «Я роблю так …» (презентація досвіду
роботи учасників школи молодого учителя);
-
трибуна думок (захист елементів інноваційної діяльності
учителя-словесника).
|
Листопад 2018 року
a |
Немає коментарів:
Дописати коментар