Часто від учнів чи батьків можна почути, що учитель занижує чи завищує оцінку за підсумковий диктант. "Чого в мене така
сама кількість помилок, як у нього, а оцінка нижча?" - таке запитання доводилось чути, певно, кожному вчителю. Щоб правильно оцінити диктант, потрібно дотримуватись вимог до розрізнення та підрахунку "грубих" і "негрубих" помилок.
![⭕](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t39/1/16/2b55.png)
Пунктуаційні помилки:
![🔻](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t9c/1/16/1f53b.png)
пропуск потрібного розділового знака
![🔻](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t9c/1/16/1f53b.png)
зайвий розділовий знак
![🔻](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t9c/1/16/1f53b.png)
розділовий знак не в тому місці, де він має бути
![🔻](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t9c/1/16/1f53b.png)
невиправдана пунктуаційними правилами заміна одного знака іншим
![🔻](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t9c/1/16/1f53b.png)
неправильна послідовність розділових знаків при їх сполученні,
![🔻](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t9c/1/16/1f53b.png)
перенос знака в інший рядок.
![♨️](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t2f/1/16/2668.png)
Розділові знаки поділяються на
![🔺](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t1b/1/16/1f53a.png)
видільні, які служать для виділення синтаксичної конструкції, позначення її меж у складі іншого синтаксичного цілого,— це лапки, дужки, дві коми, два тире, які виступають як єдиний парний знак;
![🔺](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t1b/1/16/1f53a.png)
знаки відокремлюючі, які служать для розмежування синтаксичних одиниць (однорідних членів речення, компонентів складного речення і под.), а також вказують на тип речення за емоціонально-функціональною ознакою: крапка, знак питання, знак оклику в кінці речення, кома, крапка з комою, двокрапка, тире в середині речення, три крапки.
У тих випадках, коли синтаксична одиниця відокремлюється з обох боків, розділові знаки виступають як парні, то пропуск як одного, так і двох знаків вважається одною помилкою, бо в даному випадку маємо справу з одним правилом, яке стосується одної і тої ж синтаксичної структури.
![⭕](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t39/1/16/2b55.png)
Існує певна послідовність постановки розділових знаків у випадках їх сполучення, наприклад, у кінці питального речення, яке вимовляємо з окличною інтонацією, спочатку ставимо знак питання, потім — оклику; другі лапки в прямій мові ставимо після знака оклику, питання, трьох крапок, але крапка — після лапок. Порушення цієї послідовності — пунктуаційна помилка.
![🔴](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t6e/1/16/1f534.png)
«Негрубі» помилки:
![🔻](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t9c/1/16/1f53b.png)
винятки з усіх правил
![🔻](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t9c/1/16/1f53b.png)
у написанні великої літери в складних власних назвах
![🔻](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t9c/1/16/1f53b.png)
у випадках написання разом і окремо префіксів у прислівниках, утворених від іменників з прийменниками
![🔻](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t9c/1/16/1f53b.png)
у випадках, що вимагають розрізнення не і ні (у сполученнях не хто інший, як..., не що інше, як..., ніхто інший не..., ніщо інше не...).
![❌](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/tdd/1/16/274c.png)
Виправлення неправильного написання на правильне не варто враховувати в кількість помилок, але велика кількість виправлень свідчить про нестабільність правописних навичок. Тому бал занижується за велику кількість (більше
![5️⃣](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/tf6/1/16/35_20e3.png)
) виправлень, зрештою, якщо це не призведе до виставлення негативної оцінки. Оцінка «
![1️⃣](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t7a/1/16/31_20e3.png)
![2️⃣](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t99/1/16/32_20e3.png)
» не ставиться при наявності трьох і більше виправлень.
Приклади тренувальних вправ онлайн на
![🔉](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t16/1/16/1f509.png)
Telegram-каналі
![✅](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t33/1/16/2705.png)
Для учителів української мови та літератури
![✅](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t33/1/16/2705.png)
Для тих, хто працює над чистотою своєї мови
![✅](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t33/1/16/2705.png)
Для тих, хто хоче дізнатися більше про видатних українців та історію загалом
Немає коментарів:
Дописати коментар