Часто від учнів чи батьків можна почути, що учитель занижує чи завищує оцінку за підсумковий диктант. "Чого в мене така
сама кількість помилок, як у нього, а оцінка нижча?" - таке запитання доводилось чути, певно, кожному вчителю. Щоб правильно оцінити диктант, потрібно дотримуватись вимог до розрізнення та підрахунку "грубих" і "негрубих" помилок.

Пунктуаційні помилки:

пропуск потрібного розділового знака

зайвий розділовий знак

розділовий знак не в тому місці, де він має бути

невиправдана пунктуаційними правилами заміна одного знака іншим

неправильна послідовність розділових знаків при їх сполученні,

перенос знака в інший рядок.

Розділові знаки поділяються на

видільні, які служать для виділення синтаксичної конструкції, позначення її меж у складі іншого синтаксичного цілого,— це лапки, дужки, дві коми, два тире, які виступають як єдиний парний знак;

знаки відокремлюючі, які служать для розмежування синтаксичних одиниць (однорідних членів речення, компонентів складного речення і под.), а також вказують на тип речення за емоціонально-функціональною ознакою: крапка, знак питання, знак оклику в кінці речення, кома, крапка з комою, двокрапка, тире в середині речення, три крапки.
У тих випадках, коли синтаксична одиниця відокремлюється з обох боків, розділові знаки виступають як парні, то пропуск як одного, так і двох знаків вважається одною помилкою, бо в даному випадку маємо справу з одним правилом, яке стосується одної і тої ж синтаксичної структури.

Існує певна послідовність постановки розділових знаків у випадках їх сполучення, наприклад, у кінці питального речення, яке вимовляємо з окличною інтонацією, спочатку ставимо знак питання, потім — оклику; другі лапки в прямій мові ставимо після знака оклику, питання, трьох крапок, але крапка — після лапок. Порушення цієї послідовності — пунктуаційна помилка.

«Негрубі» помилки:

винятки з усіх правил

у написанні великої літери в складних власних назвах

у випадках написання разом і окремо префіксів у прислівниках, утворених від іменників з прийменниками

у випадках, що вимагають розрізнення не і ні (у сполученнях не хто інший, як..., не що інше, як..., ніхто інший не..., ніщо інше не...).

Виправлення неправильного написання на правильне не варто враховувати в кількість помилок, але велика кількість виправлень свідчить про нестабільність правописних навичок. Тому бал занижується за велику кількість (більше

) виправлень, зрештою, якщо це не призведе до виставлення негативної оцінки. Оцінка «


» не ставиться при наявності трьох і більше виправлень.
Приклади тренувальних вправ онлайн на

Telegram-каналі

Для учителів української мови та літератури

Для тих, хто працює над чистотою своєї мови

Для тих, хто хоче дізнатися більше про видатних українців та історію загалом
Немає коментарів:
Дописати коментар