Варіанти кар'єри для філологів
Скільки разів нам
доводиться чути: «Філолог – це не професія, це лише освіта», «З філологією
далеко не підеш…», «Ну і ким ви будете? Вчителями мови і літератури?» Такими запитаннями
закидають нас, філологів, наші знайомі, близькі та друзі, які обрали модніші
спеціальності і думають, що спіймали бога за бороду. Насправді ж кар’єрні
можливості для філолога не такі вже й обмежені. Потрібно просто про них знати!
На традиційних для
філолога варіантах «кар’єри», таких як вчитель, викладач, науковець,
перекладач, спинятися не будемо. А от цікавими і набагато ширшими та
перспективнішими є можливості кар’єри в суміжних з філологією сферах.
1. Журналіст. Ним може стати кожен
філолог, який дружить з публіцистичним стилем, живе в ногу з часом, любить пізнавати
нове і ділитися цим новим з іншими. Головною проблемою для початківця може
стати відсутність необхідного досвіду, щоб влаштуватися на справжню
журналістську роботу. Тоді найперша порада такому початківцю: пиши, і пиши
побільше – «набивай руку». Куди писати? Можна в студентські видання (в той
же рідний «Абзац» - прим. авт.). Але кращим варіантом буде попроситися бути
стажером чи позаштатним журналістом у видання твоєї мрії. Перші місяць-два у
таких виданнях можуть бути неприбутковими, але після них публікації та гонорари
стануть не мрією, а реальністю! З/п: 1000-6000 грн/міс.
2. Редактор. Ним можна стати вже
маючи хоч найменший досвід роботи в журналістиці. Хоча нестачу досвіду можна
компенсувати талантом і великою мотивацією. Найкраще починати з редактора
певної рубрики. Робота полягає у відборі потрібних матеріалів, а також у
розробці тем та замовленні їх журналістам. Сьогодні попит на редакторів
друкованих видань чомусь падає. Можливо тому, що більшої ваги набуває Інтернет.
З/п: 1000-3000 грн/міс.
3. Коректор. Чомусь я одразу бачу
мінуси цієї роботи: одноманітність, постійна робота з величезними об’ємами
текстів, велика відповідальність при тому що зарплата зовсім невелика. Хоча для
початку кар’єри це саме те, що треба: розвиває грамотність на 100%. З/п:
1000-2500 грн/міс.
4. Контент-менеджер. Ще років два-три
тому вітчизняний ринок праці мало знав про цей фах. Але зараз попит на
«контентщиків» просто зашкалює! Контент-менеджери, грубо кажучи, – це
редактори, які відповідають за наповнення веб-сайтів. Як правило, такі фахівці
потрібні крупним інтернет-порталам, що спеціалізуються на новинах, рекламі,
продажах різноманітних товарів і послуг. Мінусами такої роботи є постійна
робота з комп’ютером та певна одноманітність (замало творчості). Але помітні й
позитивні сторони: великий попит на ринку праці, можливість «прошаритися» в
певній сфері, розвиток редакторських здібностей. З/п: 1500-3500 грн/міс.
5. Копірайтер. Під цим словом
сьогодні розуміють умільця писати корисні тексти. Корисні – це такі, за які
заплатять гроші. Такими тексами є переважно рекламні: прес-релізи, слогани,
рекламні описи товарів та послуг. Також сюди зараховуються тексти промов для
керівників компаній, вітальні листи від їх імені, тексти політичних агіток
тощо. Плюси роботи копірайтера: можливий неповний робочий день або взагалі
фріланс (віддалена робота через Інтернет). З/п: 1-5 у.о./1000 знаків.
6. Рерайтер. Це щось схоже на
копірайтера, але трохи легше, бо тексти потрібно писати не самому, а копіювати
з інших джерел. При цьому поважається не просто копі-пейст, а вміле поєднання
різних текстів у один. Відповідальність на рерайтерові лежить і за грамотність,
і за відбір потрібних текстів. Рерайтери потрібні тим же сайтам новин. При
цьому часто роботодавці пропонують вакансії що поєднують обов’язки рерайтера і
контент-менеджера. З/п: 1000-3000 грн/міс.
7. SEO-копірайтер – спеціаліст із
просування та оптимізації сайтів для пошукових систем. Суть роботи: редагувати
тексти певного сайту так, щоб вони були помітні пошуковим системам і
просунулися якомога вище за рейтингом. Робота ця більше технічна, ніж творча,
але філологів беруть на неї охоче, як умільців роботи з текстами. Іще один
нюанс: поки жодний універ не навчає мистецтву SEO, тому потрібні знання можна здобути: а) з електронних підручників; б)
пройшовши платні курси; в) стати помічникомSEO-менеджера на безкоштовній основі і вчитися в нього безпосередньо на
роботі. Сьогодні «сеошники» дуже потрібні, тому є сенс освоювати даний фах!
З/п: 2000-8000 грн/міс.
8. PR-менеджер. Всіх, хто вважає
піар чимось чорним, підступним і нечесним, прошу позбавитись такого стереотипу.
Піар є не лише «чорним» і «політичним». Насправді він є в кожному нормальному
бізнесі, адже PR – це управління
репутацією. Піарник повинен уміти креативити, гарно писати, говорити і…
вдягатися. А оскільки для наших філологинь усі ці вміння – не проблема, то до
піар-кар’єри їм один крок. Мало де в Українських вишах навчають якісному
піарові, тому роботодавці охоче беруть у цю сферу найперше нас – філологів. Є
два варіанти піар-кар’єри – у компанії або у піар-агенстві. Фахівці чомусь
радять починати з агентств, щоб там відточити з усіх боків свої піар-вміння,
хоча зі свого досвіду скажу, що починати в компанії не так і складно, просто
важко переконати роботодавця взяти на роботу «новачка». З/п: 2000-8000 грн/міс.
9. Маркетолог. Українською мовою –
це ринкознавець. Тут філологу трохи важче, бо потрібні не лише
вміння писати і креативити, а й інтерес до економіки та бізнесу. Насправді
можна й не мати спеціальної економічної освіти, головне – розуміння законів
ринку, а в цьому на перших порах допоможуть 2-3 фахові книги з маркетингу. У
маркетинг найкраще йти після досвіду копірайтингу або піару. Кому ці сфери
близькі – вперед! З/п: 3000-6000 грн/міс.
10. Репетитор. Класна можливість
для тих, хто має педагогічні здібності: не просто добре знає українську,
англійську, французьку, німецьку мови, а й уміє їх доступно пояснити, розжувати
і втовкмачити в голову тим, кому вони даються важко. Безперечними плюсами
репетиторства є можливість поєднувати з денною формою навчання і при цьому
непогано заробляти. Фактор успіху репетитора – у знаходженні клієнтів. Тут
треба бути активним і розміщувати своє резюме на всіх можливих сайтах, шукати
через знайомих. З/п: 50-200 грн/год.
Насправді можливостей
працевлаштуватись є ще більше, і вони в ХХІ столітті лише розширюються. Тому
при бажанні філолог завжди знайде себе! Головне - не чекайте, що робота прийде до
вас – ідіть до неї самі. Зробіть хоча б перший крок!
Немає коментарів:
Дописати коментар