Про цифрову платформу «Освіта для життя» (новий інструмент для вчителів) йдеться на сайті Міністерства освіти і науки України.
Міністерство освіти і
науки України презентувало концептуальні засади освітніх галузей, що створені в
межах політики «Освіта для життя».
Концепції освітніх
галузей — основний інструмент реалізації політики «Освіта для життя». Ці
документи визначають, як має вибудовуватися навчання з 1 до 12 класу в кожній
галузі (мовно-літературній, математичній, природничій та інших). На основі
концепцій буде оновлено навчальні програми, створено нові підручники,
розроблено програми підвищення кваліфікації для вчителів та модернізовано
освітні простори. Це системні зміни, які торкнуться всіх аспектів шкільного
життя, — від змісту освіти дошкільного простору. Переглянути концепції можна за
посиланнями:
Громадянська та історична
освітня галузь;
Освітня галузь «Фізична
культура»;
Соціальна і
здоров’язбережувальна освітня галузь;
Мовно-літературна освітня
галузь (іноземні мови);
Мовно-літературна освітня
галузь (українська мова, українська та зарубіжні літератури);
Міністерство освіти і науки України в межах спільної програми зі Світовим банком LEARN «Підвищення доступності та стійкості освіти в умовах кризи в Україні» та у співпраці зі студією онлайн-освіти EdEra запускає цифрову платформу «Освіта для життя» — практичний інструмент для педагогів, який допоможе планувати уроки та зробити навчання послідовним і цікавим для учнів.
Це перший комплексний
цифровий ресурс, який об'єднує матеріали для роботи вчителя в одному місці. На
платформі можна швидко знайти державні стандарти для всіх рівнів освіти,
освітні програми, концептуальні засади галузей, добірки вправ для розвитку
конкретних компетентностей, приклади міжпредметної інтеграції та інструменти
оцінювання.
Платформа допоможе планувати уроки з урахуванням зв'язків між предметами та відстежувати, як розвиваються вміння учнів й учениць з 1 до 12 класу.
Що буде на платформі:
·
конкретні приклади, як поєднувати різні предмети в
одному уроці;
·
готові завдання для розвитку критичного мислення та
креативності;
·
інструменти для оцінювання не тільки знань, але й
умінь;
·
путівники з кожної освітньої галузі з практичними
порадами.
Платформа запрацює в
жовтні, зараз завершується її тестування.
62 школи вже працюють по-новому
Цього навчального
року 62 школи НУШ почали пілотувати нові програми й навчальні матеріали для 5
класів у трьох галузях — мистецькій, природничій та технологічній. Замість
ізольованого вивчення окремих предметів діти працюють над проєктами, які
поєднують знання з різних дисциплін. Учителі пілотних шкіл проходять спеціальне
навчання та отримують постійну методичну підтримку. Результати пілотування
покажуть, що потрібно скоригувати перед масштабним впровадженням.
Нові стандарти для шкільних просторів
Паралельно з
оновленням навчальних програм змінюватимуться й шкільні простори. Урбан-бюро
повного циклу Big City Lab у партнерстві з Міністерством освіти і науки України
розробляє гайдлайн, який докладно описуватиме, якими мають бути сучасні освітні
середовища:
– які лабораторії
потрібні для вивчення природничих наук;
– як правильно
обладнати майстерні для STEM-галузі;
– що має бути в
мистецьких студіях тощо.
Цей документ сформує
стандарти оснащення для шкіл, які сприятимуть упровадженню нових підходів до
навчання та створенню функціонального, інноваційного освітнього простору.
Зміни до 2030 року: етапи реалізації
2025–2026:
пілотування в трьох галузях (мистецькій, природничій та технологічній), запуск
цифрової платформи "Освіта для життя", підготовка нових програм.
2026–2027: створення
нових підручників, наступна хвиля пілотування чотирьох галузей, навчання
вчителів.
2027–2028: пілотування
в останніх трьох галузях, друк підручників, оснащення просторів.
2028–2029: повне
впровадження в усіх школах України.
На основі концепцій
МОН у співпраці зі студією онлайн-освіти EdEra розробляє цифрову платформу
«Освіта для життя», яка стане практичним інструментом для вчителів. Вона
допоможе планувати уроки з урахуванням зв'язків між предметами та відстежувати,
як розвиваються вміння учнів й учениць з 1 до 12 класу.
Що буде на платформі:
·
конкретні приклади, як поєднувати різні предмети в
рамках одного уроку;
·
готові завдання для розвитку критичного мислення та
креативності;
·
інструменти для оцінювання не тільки знань, але й
умінь;
·
путівники з кожної освітньої галузі з практичними
порадами.
Платформа запрацює в
жовтні, зараз завершується її тестування.
«Освіта для життя» — це комплексна
політика МОН, спрямована на системне оновлення змісту шкільної освіти,
продовження та посилення реформи «Нової української школи». Її мета —
забезпечити цілісний освітній досвід, у якому зміст освіти, підходи до
викладання та шкільний простір доповнюють одне одного й допомагають учням і
ученицям краще розуміти світ і себе в ньому.
Більш розлого про цифрову платформу «Освіта для життя»
(новий інструмент для вчителів) йдеться на сайті Міністерства освіти
і науки України.
Основні можливості платформи
Для кожної з дев’яти
освітніх галузей створено концептуальні засади, де описано мету, структуру,
ключові компетентності та особливості викладання. Також на платформі зібрано
всі необхідні документи — державні стандарти для початкової, базової та старшої
школи, типові освітні програми.
Про поступ навчання з 1 до 12 класу
Уперше створено
інтерактивний стандарт — єдиний простір, де можна простежити прогрес учнівства
впродовж шкільного навчання. Платформа демонструє приклади завдань, де можна
побачити зв'язок ключових компетентностей, наскрізних умінь та конкретних
результатів навчання. Мета інтерактивного стандарту — допомогти вчителю
організувати компетентнісно орієнтоване навчання та планувати його послідовно й
цілеспрямовано, спираючись на державні стандарти.
Приклади реалізації наскрізних умінь та ключових компетентностей
Платформа показує, як
наскрізні вміння — читання з розумінням, уміння вчитися, критичне мислення,
ініціативність, підприємливість, екологічна грамотність, здоров'язбережувальна,
соціальна та громадянська компетентності — можуть розвиватися в різних галузях.
Окрему увагу надано Я-орієнтирам, які допомагають учням краще розуміти себе,
свої здібності та потреби.
Бібліотека вправ та завдань
Платформа містить
добірки вправ і завдань для розвитку конкретних компетентностей — від
критичного мислення до креативності. Учитель може обирати вправи залежно від
потреб класу та цілей уроку, створюючи власну методику викладання.
Інструменти для міжпредметної інтеграції
Платформа демонструє,
як різні освітні галузі можуть природно поєднуватися в одному уроці. Наприклад,
як на уроках біології та фізкультури учні можуть досліджувати роботу м’язів
під час різних видів активності. Особливу увагу надано матеріалам трьох
пілотних галузей — мистецькій, технологічній та природничій, які вже апробують
у 62 школах з вересня 2025 року.
Платформа буде
наповнюватись новими матеріалами та сторінками. Вчителі та методисти можуть
стати співтворцями банку компетентнісних завдань, поділившись напрацюваннями та
ідеями. Зробити це можна через пошту educationforlife@mon.gov.ua.
Інструменти оцінювання
На платформі є
путівники для оцінювання результатів навчання та компетентностей учнів, що
допоможуть учителю відстежувати прогрес та коригувати освітній процес.
Для кого ця платформа?
Платформу створено
для вчителів і методистів, які прагнуть:
·
системно планувати освітній процес з урахуванням
державних стандартів;
·
створювати цікавий й актуальний освітній контент;
·
інтегрувати різні предмети та галузі для формування
цілісного розуміння світу;
·
розвивати в учнів знання і вміння застосовувати їх для
розвʼязання реальних проблем;
·
мати зручний доступ до потрібних освітніх документів
та матеріалів.
Щоб ознайомитися з
роботою платформи, переходьте за посиланням.
Зараз вона працює в тестовому форматі, тому ми відкриті до зворотного зв'язку,
який можна надати через пошту educationforlife@mon.gov.ua.
Немає коментарів:
Дописати коментар